Niet iedereen heeft de ambities al meteen scherp als je aan een nieuwe hobby begint. Sterker nog, meestal begin je gewoon aan iets wat je leuk lijkt en komen eventuele ambities pas later. Wat van belang is, is of we in staat zijn om een match te maken tussen plezier en uitdaging. Dus als je bij een vereniging en met lessen begint, is het vaak de trainer die een belangrijke rol heeft in dit proces. Maar hoe zorgt een trainer of coach ervoor dat een speler plezier krijgt in zijn of haar hobby? En kunnen er passende uitdagingen gemaakt worden die goed passen bij vaardigheden van de sporter op dat moment?
In eerste instantie hebben mensen vooral plezier door sociale verwantschap en gezelligheid. Daarnaast is er ook het gevoel om jezelf ergens in te kunnen ontwikkelen. Ik krijg regelmatig (oudere) leerlingen die juist aangeven ook nog echt iets te willen leren. In dat geval is het zaak om een goede inschatting te maken van de motorische en cognitieve vaardigheden van de sporter. Hierna wordt een tijdspad gemaakt waarin de stof wordt aangeboden. Zorg ervoor dat de leerling altijd het gevoel heeft vooruit te gaan. Met één keer in de week een training is dit alleen lastig te bereiken. Om ervoor te zorgen dat een leerling vaker aan de slag gaat met de stof, is eigenaarschap erg belangrijk. Probeer de leerling dus zelf verantwoordelijk te maken voor het proces. Helpen met de doelstellingen is daarbij wel vaak noodzakelijk, omdat een leerling niet altijd weet wat de volgende stappen zijn in de vooruitgang.
Met een goede vertrouwensband kan eigenaarschap ontstaan en wordt de regie overgedragen. De leerling vertrouwt de trainer als expert en de te nemen stappen voor de gestelde doelen kunnen ook daadwerkelijk worden genomen. Samen zorgen we er uiteindelijk voor dat iedereen op eigen niveau en ambitie plezier heeft in zijn of haar hobby. Met basis trainersvaardigheden kun je al veel bereiken. Denk bijvoorbeeld eens aan de trainer/coach die zoveel indruk op jou heeft gemaakt. Wat maakte je trainer zo’n fijne trainer?
Wil je meer weten over dit onderwerp. Meld je dan aan voor de thema-avond Sportief presteren op 11 september.